Instalacja SDK Flutter na systemie operacyjnym macOS wiąże się z wykonaniem kilku bardzo istotnych kroków, które postaram się opisać po kolei z moim komentarzem. Należy jednak pamiętać, że nowsze wersje narzędzi mogą wymagać trochę innych kroków instalacji, dlatego też odsyłam do zawsze aktualnego opisu z oficjalnej dokumentacji frameworka pod adresem: macOS install - Flutter. Należy mieć również na uwadze to, że pomimo tego, iż Flutter umożliwia programowanie aplikacji mobilnych zarówno na system Android jak również iOS, to właśnie tylko w środowisku macOS możemy uruchamiać aplikacje na platformę Android oraz na iOS. Środowiska Linux oraz Windows umożliwiają Flutterowi uruchamianie aplikacji wyłącznie na platformę Android.
Wymagania systemowe
Aby zainstalować i uruchomić Flutter, środowisko musi spełniać poniższe minimalne wymagania:
- system operacyjny macOS (64-bitowy),
- 2.8 GB wolnej przestrzeni dyskowej (nie licząc dodatkowych narzędzi, np. Android Studio wymaga minimum 2 GB, ale zalecane jest 4 GB jak również Xcode),
- narzędzia: bash, curl, git 2.x, mkdir, rm, unzip, which.
Kurs Poznaj Flutter!
Jesteś programistą i chcesz wejść na rynek aplikacji mobilnych? Lub programujesz już aplikacje na Android lub iOS, ale chcesz sprawić, żeby ten proces był szybki i przyjemny, a przy okazji zaoszczędzić na pracy nawet 50% czasu? Próbowałeś ukończyć jakiś tutorial, ale wszystko wydawało Ci się zbyt zawiłe lub szukasz czegoś w języku polskim? Albo w ogóle chcesz zacząć swoją przygodę z programowaniem i szukasz czegoś co da Ci szybko widoczne wyniki oraz będzie łatwe do nauki?
Wejdź na stronę Poznaj Flutter i dowiedz się więcej!
Pobieranie Flutter SDK
- Pobierz najnowszą stabilną wersję Flutter SDK, która dostępna jest pod adresem Flutter SDK releases w sekcji Stable channel (macOS) (w tym miejscu są również dostępne starsze wersje oraz wersje testowe z kanałów Beta oraz Dev).
- Wypakuj pobrany plik zip w jakieś wygodne dla Ciebie miejsce (np. może być to katalog
~/flutter
Aktualizacja ścieżki systemowej
Aby możliwe było korzystanie z Fluttera w dowolnym katalogu z poziomu linii poleceń, konieczna jest aktualizacja ścieżki systemowej PATH. Można tego dokonać w następujących krokach:
- Otwórz (lub utwórz) plik
rc
dla swojej powłoki. Jeśli używasz macOS Mojave lub starszy, będzie to plik$HOME/.bash_profile
lub$HOME/.bashrc
. macOS Catalina jako domyślną powłokę używa Z shell dlatego plik dla tego systemu będzie inny:$HOME/.zshrc
. - Dodaj następującą linię do swojego pliki:
export PATH="$PATH:[SCIEZKA_DO_TWOJEGO_KATALOGU]/flutter/bin"
- Po zapisaniu pliku w terminalu wykonaj polecenie:
source $HOME/.bash_profile
(wskaż właściwy dla swojej wersji systemu operacyjnego).
Aby upewnić się, że wszystko zostało wykonane jak należy, można uruchomić nowe okno terminala oraz uruchomić polecenie echo $PATH
, gdzie możesz sprawdzić czy ścieżka została właściwie dodana. Wpisanie polecenia which flutter
powinno zwrócić ścieżkę co potwierdzi, że wszystko przebiegło pomyślnie.
Instalacja Android Studio
Instalację Android Studio oraz konfigurację urządzenia, opisałem we wpisie Instalacja Flutter na Windows.
Instalacja Xcode
Aby mieć możliwość uruchamiania aplikacji na systemie iOS, konieczna jest instalacja oprogramownia Xcode:
- Pobierz i zainstaluj najnowszą stabilną wersję Xcode ze strony Xcode - Apple Developer lub z Mac App Store.
- Skonfiguruj nowo zainstalowane narzędzia poprzez wykonanie poleceń:
sudo xcodebuild -runFirstLaunch
orazsudo xcodebuild -license
.
Uruchamianie symulatora iOS
Możesz już zacząć korzystać z symulatora systemu iOS. Aby go uruchomić, wykonan polecenie z terminala: open -a Simulator
. Pamiętaj, że Flutter działa wyłącznie na urządzeniach obsługujących architekturę 64-bitową więc do uruchomienia aplikacji musisz używać symulatora iPhone 5s lub nowszego. Możesz to zweryfikować w menu "Hardware" > "Device" lub możesz w tym samym miejscu uruchomić inny symulator.
Czasami może być tak, że symulator będzie za duży i nie zmieści się na Twoim monitorze. Aby przeskalować okno symulatora możesz skorzystać z menu "Window" oraz opcji "Physical Size", "Point Accurate" czy "Pixel Accurate" (rozmiar symulatora odpowiada fizycznym pikselom urządzenia; opcja jest niedostępna jeśli rozdzielczość Twojego wyświetlacza nie pozwoli na jej wybór).